Spotkanie z twórcami Slot Orchestra TOGETHER: Sami Kosolą i Johanem Frazonem
Zapraszamy na spotkanie z tegorocznym dyrygentem Orkiestry, na dzień przed długo wyczekiwaną premierą TOGETHER – długo, bo od 2020 roku, kiedy to festiwal został odwołany.
W tym roku slotowa Orkiestra przedstawi fascynującą historię miłosną z czasów II wojny światowej.
Dietrich Bonhoeffer (ur. 4 lutego 1906 we Wrocławiu), niemiecki teolog i pastor, będący inspiracją zarówno dla sobie współczesnych, jak i dla wielu dzisiaj, został uwięziony z powodu swojego zdecydowanego sprzeciwu wobec reżimu Hitlera. Wcześniej pokochał młodą i odważną kobietę, Marię von Wedemeyer. Zaręczyli się tuż przed jego aresztowaniem. Pomimo rozłąki ich wspólne życie nadal trwało. Pisali do siebie listy, a Maria odwiedzała Dietricha w więzieniu, na ile im na to pozwalano, choć nigdy już nie mieli okazji znaleźć się sam na sam. W pokoju wizyt zawsze obecny był strażnik, a ich listy były cenzurowane. Łącząca ich miłość była głęboko zakorzeniona w ich osobistej więzi z Bogiem. To dzięki modlitwie i wierze przetrwała.
Hitler nie zapomniał o Bonhoefferze nawet w obliczu klęski faszystowskich Niemiec – na jego osobisty rozkaz 9 kwietnia 1945, dwa tygodnie przed wkroczeniem Amerykanów, Bonhoeffer został postawiony przed sądem, skazany i stracony na szubienicy w obozie Flossenbürg. Życie Bonhoeffera brutalnie się zakończyło, lecz jego pisma i pamięć o nim przetrwały.
SAMI KOSOLA – naukę muzyki rozpoczął w wieku pięciu lat, tradycyjnie na fortepianie. Później jego głównym instrumentem stał się klarnet, ale nauczył się grać również na flecie i saksofonie, aby móc znaleźć się w składzie kilku big bandów. Jednak ostatecznie zwyciężył teatr i w 1998 roku ukończył studia teatralne. Obecnie pracuje zawodowo jako aktor teatru muzycznego. Zaśpiewał i zagrał ponad 50 ról. Jego ulubione kreacje to rola Tony’ego w „West Side Story” oraz rola i Billy’ego Bigelowa w „Carousel”.
Sami Kosola o „Together”: „Tematy tej kompozycji zaczęły ewoluować już 7 lat temu. Słyszałem w swojej głowie melodie i harmonie, które nie mieściły się w konwencji zwykłych piosenek, ale potrzebowały orkiestrowej oprawy. Nie wiedziałem jeszcze, dokąd mnie to zaprowadzi. Nadałem im tytuły takie jak ‘Smutek’, ‘Pośpiech’ czy ‘Zagrożenie’. Kontynuując pracę nad ich aranżacją, uświadomiłem sobie, że posiadają pewien wspólny charakter. Brzmiały, mianowicie, jak fragmenty fabuły filmowej. Kilka lat później przeczytałem książkę biograficzną Erica Metaxasa, „Bonhoeffer” i wiedziałem, że ta muzyka jest o nim, o Dietrichu Bonhoefferze. Zacząłem pracować wspólnie z moim przyjacielem, Johanem Franzonem, nad fabułą tego, co początkowo uważaliśmy za musical albo operę. W wyniku współpracy z dyrektorem Slot Art Orchestra, Marzeną Horyza, pomysł przybrał swoją obecną formę – orkiestrowego poematu muzycznego z pewnym rysem dramaturgicznym. Razem z Johanem opracowaliśmy ostateczny kształt opowieści. To z pewnością najdłuższy utwór, jaki skomponowałem. Czuję się zaszczycony, że otrzymałem taką możliwość. Bardzo się cieszyłem, mogąc śpiewać w sekcji wokalnej Slot Art Orchestra w 2019 roku. I nie mogę się doczekać nadchodzącej edycji i pierwszego słuchania tej muzyki”.